Skip to content

Onegan yläaste sai oman luontopolun

26.10.2012

Teksti ja kuva: Birthe Weijola

Luontopolku voi syntyä kouluprojektina, niin että koko luokka osallistuu. Samalla koulun lähiluonto tulee tutuksi.

Kello on neljä iltapäivällä ja edessä istuu Onegan koulun 8 B-luokka ja heidän biologian opettajansa Olga Khamova. Tuijotamme toisiamme hetken hämmentyneenä. Kun esittäydyn venäjäksi, joitakin oppilaita hymyilyttää.

Tietävätkö luokan oppilaat mikä on luontopolku? Kysymystä seuraa pitkä hiljaisuus, johon opettaja joutuu puuttumaan. Kuuluhan jo sanasta mistä on kyse – polku, joka kulkee luonnossa!

Nyt joku muistaa käyneensä luontopolulla, kansallispuistossa. Siellä on ollut kylttejä, jossa kerrotaan luonnosta ja kiinnostavista paikoista polun varrella.

Olemme Aetas-järjestön Anna Ushakovan kanssa pohjois-venäläisessä syrjäkaupungissa pitämässä luontopolkutyöpajaa. Kyseessä on kokeilu, koska pidämme työpajaa enimmäistä kertaa näin nuorelle ikäryhmälle. Olga on Annan entinen opettaja ja hän on suostunut luovuttamaan työpajalle omia biologian oppituntejaan.

Oppilaat suhtautuvat aluksi epäluuloisesti ajatukseen, että he voisivat itse tehdä luontopolun, asia joka yleensä löytyy vain kansallispuistosta. Innostus kuitenkin herää sitä mukaan, kun tehtävä selkenee ja päätetään tehdä luontopolku muille nuorille – koulun omaan käyttöön.

Luontopolku täydentämään koulun biologian opetusta

Anna kertoo mikä on luontopolkujen tyypillinen pituus ja mitkä voivat olla niiden teemat: kasvit, eläimet, metsäluonto, alueen historia, jne. Luontopolkua suunnittellessa pitää myös huomioida kävijöiden turvallisuus ja yrittää välttää herkkiä paikkoja luonnossa.

– Tulemme tässä vaiheessa tekemään vain polun sisältöä, eli rastien kuvaukset. Te voitte sen pohjalta ehdottaa kaupungille, että se tekisi polulle kylttejä, Anna tarkentaa.

Olga on kertonut, että biologian opetussuunnitelmasta puuttuu tieto oman kotiseudun luonnosta, ja luontopolku tarvitaan siihen, että koulun oppilaat oppisivat enemmän paikallisista lajeista.

Oppilaat tietävät kuitenkin monia puulajeja ja hyötykasveja, kuten marjoja ja sieniä. Kerron heille käävistä, joita löytyy paljon syksyisestä metsästä ja auttavat arvioimaan metsän luontoarvoja.

Sitten tulee vuoro valita luontopolulle sopiva sijainti. Se on helppoa, koska koulun lähellä on vain yksi isompi metsäalue. Onneksi se sattuu olemaan hieno, vanha metsä. Metsässä kiertävät talvisin kaupungin hiihtoladut, ja siellä käydään usein koulun liikuntatunneilla.

Seuraavana päivänä käymme Annan kanssa metsässä ja löydämme viihtyisän metsäpolun, joka johtaa suolammelle. Päätämme tehdä luontopolun tälle valmiille metsäpolulle, koska se helpottaa suunnistusta.

  • Koulun luontopolulla koululaiset voivat vierailla joko opettajan kanssa tai itsenäisesti. Sen pohjalta voidaan suunnitella esimerkiksi biologian oppitunteja
  • Kouluprojektina toteututtuna luontopolku voi opettaa luovuutta, ongelmaratkaisutaitoja ja tarjota yhdessä tekemisen kokemus.
  • Luontopolun avulla voidaan myös kertoa kaupungin tai kunnan päättäjille koulumetsän arvoista.
  • Luontopolun laadintaa helpottaa etukäteen valittu yksinkertainen teema (esimerkiksi monimuotoinen metsäluonto).
  • Luontopolku voi syntyä monilla eri tavoin – tässä jutussa kuvattu työpaja on vain yksi niistä. Luonto-Liitolta ja netistä löytyy vinkkejä luontopolun tekemiseen.

Tuotoksina metsärasteja ja lajinäytteitä

Lauantai-aamuna keräännymme koulun pihalle. Olga ja oppilaat ovat paikalla jo ennen meitä. On  kaunis syyskuinen päivä ja meillä on eväitä, muistinpanovälineet ja GPS-laite mukana.

Kun pääsemme metsän lipeille alkaa haastavin osuus: meidän pitää yhdessä valita polun rastit ja tehdä niistä kuvauksia. Jakaudumme kahteen ryhmään, joissa molemmissa on kahdeksan oppilasta ja kaksi aikuista.

Rastit ja kuvaukset syntyvät yllättävän nopeasti, koska nuoret ovat kärsimättömiä liikkumaan eteenpäin.  Paluumatkalla käymme rasteja läpi, kirjaamme niiden koordinaatit ja kuuntelemme toisten tekemiä  kuvauksia.

Koululaisten päivässä tekemä luontopolku kertoo muun muassa isojen puiden merkityksestä metsässä, saniaisista, käävistä ja metsän pohjakasvillisuudesta.

Päivän lopuksi osa porukasta palaa kouluun kirjoittamaan kuvaukset puhtaaksi ja huolehtimaan päivän aikana kerätyistä lajinäytteistä. Niistä tehdään näyttely koulun seinälle.

Annan tehtäväksi jää laatia luontopolun esite, johon tulee rastien kuvaukset ja koordinaatit, sekä kartta polun sijainnista. Polkua voi käyttää esitteen ja GPS-laitteen avulla. Rasteja voi haluttaessa merkitä maastoon esimerkiksi nauhalla.

Mainokset
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: